Aktualny numer

“Stolica” 06/2015

Stolica_06-2015

170. ROCZNICA POWSTANIA DROGI ŻELAZNEJ WARSZAWSKO-WIEDEŃSKIEJ – WYDANIE SPECJALNE

4.       Hobbyści

„Wiedenka” była drugą magistralą kolejową na terenie Imperium Rosyjskiego. Ale tak naprawdę była to pierwsza kolej ukończona na całej długości. Jeżeli chodzi o budowę linii magistralnych, „wiedenka” była jedną z pierwszych magistrali w Europie zbudowanych od A do Z – opowiada Paweł Mierosławski, wieloletni przewodniczący Stowarzyszenia Miłośników Kolei, w rozmowie z Ewą Kielak Ciemniewską.

10.     Jak powstawała „wiedenka” – Andrzej Paszke

Pomysł stworzenia kolei żelaznej zrodził się pod wpływem docierających nad Wisłę informacji o sukcesach pierwszych kolei budowanych w różnych krajach Europy i Stanów Zjednoczonych Ameryki. Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, której pierwszy odcinek oddano do użytku 15 czerwca 1845 r., zapoczątkowała rozwój Warszawy w II połowie XIX wieku.

 15.     Stanisław Wysocki, projektant i budowniczy „wiedenki” – Wiesław Wojasiewicz, Marek Moczulski

18.     Parochód „Warszawa” – Wiesław Wojasiewicz

22.     Jak budowano Dworzec Wiedeński – Andrzej Paszke

Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Dworca Wiedeńskiego zaplanowano na 14 lipca 1844 r. O 11.00 przy ołtarzu ustawionym obok wykopu ks. Antoni Kotowski odprawił krótkie nabożeństwo. Kilka minut przed 12.00 na teren budowy przybył Namiestnik Królestwa Polskiego Iwan Paskiewicz, przepasany wstęgą orderu św. Andrzeja – aby podkreślić rangę uroczystości.

 28.     Kościoły „wiedeńczyków” – Wiesław Wojasiewicz

Stolica_06-2015_spis30.     Podróż do lepszego świata, czyli o pracy Władysława Reymonta na kolei – Maria Balicka

W młodości pracą etatową Władysława Reymonta, przyszłego pisarza, była służba na Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Nie podjął jej z miłości do kolei. Tak zadecydował jego surowy tata. Uważał, że skoro chłopak nie chciał być krawcem, nie sprawdził się jako aktor, to może na kolei odnajdzie swoje powołanie.

34.     Czystka na kolei, mruczki na bruk! – Wiesław Wojasiewicz

36.     Dworzec Główny – godny II RP – Adam Rozmysłowicz

40.     Nasza szkoła rodzinna – Marek Moczulski wspomina „Kolejówkę”

42.    Przy grobie Wysockiego – Dominik Maj

44.     Rozmaitości kolejarskie

46.     Samowarkiem po Warszawie – felieton Przemysława Śmiecha z cyklu „Mowa Grochowa”

47.    Unikatowe zbiory Muzeum Kolejnictwa

50.     Warszawa Główna – zapomniana brama do miasta – Grzegorz Mika

Warszawa Główna do końca lat 50. była jedynym prawdziwym dworcem kolejowym mającym choćby halę biletową, z peronami i placem przed wejściem. Jeszcze w 1972 r. z dworca odjeżdżało 30 pociągów dalekobieżnych na dobę, nie tylko krajowych, ale także do Berlina, Pragi, Budapesztu i Paryża.

52.     Tory masywne i płytkie – Jacek Fedorowicz

53.     Dworzec Główny żegna się z Muzeum Kolejnictwa – Ewa Kielak Ciemniewska

54.     Nowa era dworcowa

KULTURA

58.     O wystawie „Plany na przyszłość” – Jarosław Zieliński

60.     Prezentujemy małe muzea – Justyna Kamińska o Muzeum Geodezji Warszawskiego Przedsiębiorstwa Geodezyjnego

W tym muzeum można znaleźć prawdziwe skarby: kątomierze, teodolity, niwelatory, a także pieczęcie czy książki geodezyjne. Niewątpliwą atrakcją jest zbiór starych map, m.in. oryginał mapy Lindleya z okresu budowy stołecznej kanalizacji.

63.     Notatnik warszawski

68.     Zwierzę w mieście: Wyrzutki i podrzutki – Arkadiusz Szaraniec

W okresie urlopowym niejeden pies czy kot zostaje „po prostu” wyrzuconyy na ulicę albo uwiązany w lesie na pewną śmierć z głodu. Biały jak mleko kucyk, prezent komunijny, pasował barwą do paradnej kreacji, ale „śmierdział”, więc o mało co nie skończył w rzeźni. Żółwie czerwonolice już masowo zasiedlają wody i brzegi wielkomiejskich zbiorników wodnych.

 69.     Stolica pisała

70.     Warszawa na starej fotografii

Do kupienia min. w: 
Empikach, salonikach i kioskach – Ruch, Garmond, Kolporter,
Placówkach Poczty Polskiej,
Domu Spotkań z Historią ul. Karowa 20 (także archiwalne numery),
Księgarni Warszawskiej ul. Zielna 39 – budynek PAST-y (także archiwalne numery),
Księgarni Naukowej al. Solidarności 83/89,
Księgarni im. Bolesława Prusa ul. Krakowskie Przedmieście 7,
Księgarni Serenissima w Centrum Sztuki Współczesnej i Muzeum Narodowym,
Księgarni im. K.K. Baczyńskiego ul. Żeromskiego 81,
Księgarni Sławomir Jagieło ul. Puławska 1,
Księgarni Eureka ul. Francuska 15,
Antykwariacie “Książka dla każdego” BUW,
Antykwariacie “Gryf” ul. Dąbrowskiego 71 (także archiwalne numery),
Tarabuk ul. Browarna 6,
Bibliomania ul. Solec 103

Komentarze są wyłączone.