VARSOPOLIS

16 czerwca, 2019 w sercu Starego Miasta Warszawy odbędzie się kolejne, trzecie, cykliczne wydarzenie VARSOPOLIS, w tym roku pod hasłem „Przeszłość dla Przyszłości” .


VARSOPOLIS nawiązuje do najpiękniejszych polskich tradycji związanych
z przemysłem motoryzacyjnym a także wydarzeń gromadzących pasjonatów pięknych samochodów w okresie międzywojennym. Pierwszymi samochodami wyprodukowanymi w Polsce były: CWST1 (produkowane w Centralnych Warsztatach Samochodowych od 1922 r.), S.K.A.F. oraz Polonia (prototyp wyprodukowany w Wojskowych Zakładach Okręgowych nr.1 w Warszawie).
W okresie międzywojennym w Polsce istniało wiele montowni samochodów osobowych, m.in. montownia koncernu Ford (lata 1926−1928), GM (lata 1928−1931) i Citroën (lata 1930−1932), Lilpop Rau i Loewenstein (lata 1936−1939) w Warszawie.
Wybuch II Wojny Światowej nie tylko zahamował, ale doszczętnie zniszczył cały ówczesny dorobek motoryzacyjny kraju. Analizując polskie przedwojenne osiągnięcia w dziedzinie motoryzacji, należy przyjąć, że gdyby nie wybuch wojny, to Polska dysponowałaby w 1945 roku poza dużym i w pełni sprawnym przemysłem motoryzacyjnym, kilkusettysięcznym parkiem samochodowym, co byłoby dużym
osiągnięciem. W latach 30-tych właśnie w Warszawie i w bezpośrednim jej otoczeniu rozwijały się fabryki produkujące samochody i te na licencji światowych marek i te, które były efektem myśli innowacyjnej polskich inżynierów. Polska myśl inżynieryjna, konstruktorska była szeroko znana na świecie: Stefan Tyszkiewicz, twórca modelu Ralf Stetysz, odnosił sukcesy zarówno w polskich imprezach sportowych i turystycznych jak zagranicznych – w VIII Rajdzie Monte Carlo (1929 r.) zdobył nagrodę za wygodę i przystosowanie do podróży. W 1928 roku produkcja została przeniesiona do Warszawy (fabryka „ K. Rudzki i S-ka ”).

Tyszkiewicz zaangażował cały majątek rodzinny, a jego żona sprzedała broszkę z 86- karatowym szmaragdem należącą wcześniej do carycy Katarzyny Wielkiej. Niestety pożar fabryki zniweczył dzieło jego życia.
Z kolei Major Mikołaj Karpowski skonstruował w 1924 roku prototyp modelu Polonia, którego patentem byli zainteresowali inwestorzy zagraniczni. Patriotycznie myślący Major odmówił, bowiem myślał o produkcji krajowej. Nic niestety z tego nie wyszło. Podobny los spotkał konstruktorów modelu S.K.A.F. – Stefana Kozłowskiego i Antoniego Frączkowskiego. Udało się jedynie Tadeuszowi Tańskiemu, który stworzył projekt Forda FT-B na przełomie maja i czerwca, 1920 roku. Dwa pierwsze pojazdy pojechały na front wojny polsko-bolszewickiej . Od 1922 roku w Centralnych Warsztatach Samochodowych konstruował pierwsze samochody całkowicie polskiej konstrukcji, np. CWS T-1 , T-4 (T-2) charakteryzujące się nowatorskimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i technicznymi. Zarówno silnik jak i cały samochód mogły być zmontowane za pomocą jednego klucza płaskiego. Auto dopuszczono do produkcji jednak dopiero w
1928 roku i do 1931 roku wyprodukowano ok. 800 sztuk, które zostały zakupione głównie przez wojsko i administrację. Pierwszy egzemplarz nabył prezydent Ignacy Mościcki.
W stolicy odbywały się także cyklicznie prestiżowe imprezy pasjonatów motoryzacji. Cieszyły się ogromną popularnością, bowiem brali w nich udział przedstawiciele elit kulturalnych Warszawy, m.in. Adolf Dymsza, siostry Halama czy Aleksander Żabczyński. Przez Warszawę przejeżdżał Międzynarodowy Rajd do Monte Carlo.
W Warszawie zaczynał się i kończył Rajd Samochodowy Kobiet na trasie Warszawa – Gdynia – Warszawa. W Parku Ignacego J. Paderewskiego odbywały się konkursy piękności samochodów. Przed II Wojną Światową odbyło się również 12 Międzynarodowych Rajdów Samochodowych Automobilklubu Polskiego.
Obecnie polski przemysł motoryzacyjny, stanowiący drugą co do wielkości gałąź przemysłu, a także jego otoczenie biznesowe, stają przed nowymi wyzwaniami związanymi z problemami urbanistycznymi, ekologicznymi, itp. Kolekcjonerzy samochodów, w tym tych najcenniejszych (wartościowo
i sentymentalnie) to grono ludzi o bardzo wymagających standardach,
przedstawicieli wolnych zawodów, przedsiębiorców, inwestorów, ludzi
świadomych wyzwań stawianych światu przez szybko rozwijające się światowe gospodarki. Stąd program wydarzenia wychodzi poza paradę najcenniejszych samochodów klasycznych i konkurs elegancji (Concours d’Elegance Varsopolis).
Niezmiernie istotną częścią programu jest kilkugodzinna debata poświęcona elektromobilności przygotowana pod auspicjami Harvard Business Review Polska. Z kolei na Warszawską Publiczność po wydarzeniu zostanie przygotowany konkurs z nagrodami polegający na odnajdywaniu miejsc uwiecznionych na fotografiach z lat 30-tych XX wieku.
Obraz przedwojennej Warszawy zostanie przybliżony dzięki wystawie Varsopolis – „Skarby Przeszłości”.
Partnerami wydarzenia są m.in. Montblanc, Agencja Rozwoju Przemysłu, PGE, Orlen Paliwa, AUDI, Pirelli, Steinway & Sons, Pirelli, Primavera.

Więcej informacji na stronie www.varsopolis.pl

fot. Iza Bartman

Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.