Wpływ biznesu na funkcjonowanie społeczności lokalnej Warszawy

Debata_plakat_Avtomat

Korporacje a warszawiacy i warszawianki. Czy wielkie firmy uwzględniają potrzeby lokalnych społeczności?

O tym, jakie są najważniejsze problemy i bariery dotyczące społecznej i środowiskowej odpowiedzialności przedsiębiorstw będziemy rozmawiać podczas debaty „Wpływ biznesu na funkcjonowanie społeczności lokalnej Warszawy”. Spotkanie odbędzie się już 14 maja w Warsztacie Warszawskim przy pl. Konstytucji 4.

Stołeczny krajobraz w coraz większym stopniu kształtowany jest przez potrzeby rynku. Praktyki konsumenckie stają się ważniejsze od żądań społecznych, a mieszkańcy wciąż zbyt rzadko są identyfikowani  jako potencjalni interesariusze przedsiębiorstw. Mimo że w debacie publicznej częściej wskazuje się na negatywne oddziaływanie komercjalizacji przestrzeni i zawłaszczenie jej przez biznes, to firmy nadal negatywnie wpływają na otoczenie społeczne, środowisko i infrastrukturę.

Mimo swoich niebotycznych przychodów, polskie firmy nadal przekazują niewielkie kwoty na wspieranie zrównoważonego rozwoju. Niektóre z nich regulują należności w tzw. rajach podatkowych lub zatrudniają pracowników na umowy cywilno-prawne. Rosnąca liczba grodzonych osiedli, wzrost emisji spalin czy dynamicznie rozwijające się galerie handlowe i dyskonty to tylko niektóre z przykładów współczesnych przeobrażeń. Rzadko kiedy ich twórcy uwzględniają potrzeby komunikacyjne osób z niepełnosprawnością lub seniorów. Spółki komunalne odpowiedzialne za realizację gminnych potrzeb – min. MZA, SKM czy Metro Warszawskie – wciąż epizodycznie wskazują na aspekty ekologiczne swojej działalności. Miasto podpisuje niejednoznaczne umowy z deweloperami, których negatywne skutki odczuwają mieszkańcy konkretnych dzielnic – przykładem może być realizacja wodociągów przez firmę Prokom w Miasteczku Wilanów.

 Firmy prywatne poprzez outdoorowe kampanie reklamowe często w sposób bezprawny zawłaszczają miejską przestrzeń. Tylko rynkowi giganci mogą pozwolić sobie na wynajem największych stołecznych nośników – wielkoformatowe płachty reklamowe, np. spółek medialnych (TVN, Polsat) czy firm ubezpieczeniowych (PZU) przysłaniają elewacje budynków w centralnych częściach miasta. Prowadzi to do wizualnego chaosu i degradacji przestrzennej oraz  negatywnie wpływa na komfort życia mieszkańców kamienic i bloków, w całości osłoniętych gigantycznymi banerami.

Powszechny proces urbanizacji, któremu towarzyszy napływ ludności powoduje także nieodwracalne skutki dla środowiska. Dziesiątki  tysięcy ludzi, którzy codzienne w zatłoczonych autobusach i tramwajach dojeżdżają do „biznesowego serca stoicy”, spędzają długie godziny w korkach, które generują milionowe straty w skali kraju. Także kultura zostaje podporządkowana korporacyjnym interesom – renowacje zabytkowych budynków są realizowane według potrzeb firm, które wykupują nieruchomości. Poprzez ekspansję korporacji z kulturalnej mapy Warszawy znikają kolejne obiekty – to casus min. zamiany kina Femina w popularny dyskont Biedronka i likwidacji kilku znanych stołecznych klubokawiarniami.

To tylko kilka problemów, które zostaną omówione podczas spotkania organizowanego przez Fundację CentrumCSR.PL. z przedstawicielami administracji lokalnej, organizacji obywatelskich i mieszkańcami stolicy. Celem debaty jest podniesienie partycypacji obywateli w sprawach publicznych i wzmocnienie potencjału lokalnych aktywistów, poprzez promocję dialogu firm z interesariuszami. Wspólnie zamierzamy zastanowić się nad szansą zrównoważonego rozwoju dla Warszawy. W dyskusji wezmę udział min. dyrektor Fundacji CentrumCSR.PL Grzegorz Piskalski, Przewodniczący Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej Lech Kaczoń, przedstawiciel Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy Wojciech Kacperski, Zofia Gońda z Miasto Jest Nasze, Joanna Erbel, miejska aktywistka, członkini rady warszawskiego koła Partii Zieloni, związana z Kongresem Ruchów Miejskich, oraz Marcin Fronia, dyrektor wykonawczy Fundacji Naukowej Norden Centrum. Rozmowę poprowadzi Krzysztof Cibor, dziennikarz portalu ekonomiaspoleczna.pl.

Debata odbędzie się 14 maja w godzinach 14.00-17.00 w Warsztacie Warszawskim na Placu Konstytucji 4. Podczas dyskusji zamierzamy skupimy się na obszarach dotyczących odpowiedzialności firm za wpływy społeczne, środowiskowe oraz architektoniczne w obrębie infrastruktury miasta, a także zająć się promocją dialogu społecznego firm z mieszkańcami Warszawy. Wspólnie zaczniemy wypracowywać model, dzięki któremu mieszkańcy miasta zaczną być postrzegani przez korporacje jako interesariusze ich działań.

Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.